Leerlingen AMOS unIQ denken mee over duurzame Amsterdamse toekomst - AMOS Onderwijs

Leerlingen AMOS unIQ denken mee over duurzame Amsterdamse toekomst

De afgelopen weken zijn 180 leerlingen van AMOS unIQ druk bezig geweest met het ontwerpen en uitwerken van creatieve ideeën om scholen en huizen op een ‘groene’ manier van warmte te voorzien. Aanleiding daarvoor was een brief van wethouder Abdeluheb Choho (duurzaamheid) waarin hij de leerlingen vroeg om mee te denken over het realiseren van de gemeentelijke ambitie om alle Amsterdamse huishoudens per 2030 niet meer te verwarmen met aardgas.

AMOS unIQ is voltijds HB-basisonderwijs, dat inmiddels op vier AMOS-schoollocaties in Amsterdam wordt aangeboden. AMOS unIQ is specifiek bedoeld voor hoogbegaafde kinderen. Dat zijn kinderen met een IQ hoger dan 130, die veel informatie kunnen verwerken, creatief zijn, een brede belangstelling hebben en het leuk vinden om dingen te onderzoeken. AMOS unIQ biedt deze kinderen een plek waar zij op hun eigen intellectuele niveau worden uitgedaagd en waar zij worden gestimuleerd om creatief na te denken. Dat is niet alleen belangrijk voor hun eigen ontwikkeling, maar is ook maatschappelijk relevant. In onze snel veranderende tijd waarin innovatie een grote rol speelt is aandacht voor de ontwikkeling van creatief denken binnen het onderwijs natuurlijk heel belangrijk. Het gaat daarbij om vaardigheden zoals brainstormen, nieuwe combinaties maken, met nieuwe of ongewone ideeën komen en flexibel inspelen op verschillende prikkels. Dit duurzaamheidsproject sluit daar mooi op aan. Elke unIQ-klas werkte in groepjes gedurende zeven weken aan het ontwikkelen van duurzame oplossingen. Zoals bijvoorbeeld een schoen waarmee energie wordt opgewekt als je loopt! Per klas werd één ontwerp door leerlingen en leerkracht uitgekozen. Daarbij werd gelet op originaliteit, werkverzorging en duurzaamheid. 

Presentatie in NEMO: Op donderdag 6 juli was de feestelijke afsluiting van het project in NEMO. De leerlingen presenteerden hun ontwerpen aan het publiek én een vakjury, die vervolgens de winnaars bekendmaakte. Dat werden de leerlingen van de Poseidon met hun ontwerp van een school met waterzuiveringsinstallatie, smart prullenbak, zonnepanelen en een ‘zonnekachel’. Alle winnaars: van harte gefeliciteerd!

In het Parool verscheen op zaterdag 8 juli een artikel over het project.

6 0